Stel je voor dat op dit moment je wasmachine kapot zou zijn. Je hebt eigenlijk zo snel mogelijk een nieuwe nodig, want je huishouden draait gewoon op volle toeren. Je typt via Google ‘wasmachine’ in en al direct verschijnen er ontelbaar veel opties. Je zoektocht kan beginnen: welk model kies je bijvoorbeeld? Hoeveel geld wil je uitgeven? Welk merk heeft je voorkeur? Kortom: veel om te kiezen. Welk type kiezer ben jij?
Volgens de theorie van de Amerikaans psycholoog Barry Schwartz wordt er onderscheid gemaakt tussen twee categorieën, namelijk: de maximizers en de satificers. Interessant aan deze theorie is dat je uitkomst je wellicht verbaast.
De Maximizers
Je behoort tot dit type kiezer als je altijd streeft naar het kiezen van de allerbeste optie. De machine waar veel kilo’s in kunnen, snel klaar is, er mooi uit ziet, goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, van een betrouwbaar merk is en veel extra functies heeft. Je gaat net zo lang door met vergelijken en uitzoeken, totdat je de beste wasmachine hebt gevonden. Voordat je ‘Ja’ zegt heb je alles tot op de bodem uitgezocht en weet je dat je een weloverwogen keuze maakt. In dit geval de beste! Uiteraard gaat dit ook wel eens gepaard met wat frustratie, twijfel en onrust, maar die neem je voor lief. Je wilt hoe dan ook het maximale resultaat behalen!
De Satisficers
In plaats van ‘de beste optie’ is de satisficer vooral druk met één ding: de was moet gedaan worden en wel zo snel mogelijk. Dit type kiezer heeft al voorafgaand aan de zoekopdracht in Google een helder beeld waar de machine ongeveer aan moet voldoen. Een snelle, compacte en niet te dure machine die snel geleverd kan worden. Klik, bestellen! De satisficer is bewust van de andere opties, maar kan prima leven met het feit dat er misschien wel tien betere machines zijn. De kans op een eventuele miskoop bestaat, maar ook dat zie je dan wel weer. De wasmand is in ieder geval voor het weekend weer leeg!
Meer ontspannen & meer geluk
Wie denk jij dat er na het lezen van bovenstaande het meest gelukkig is? De maximizer of de satisficer? Voor de hand liggend is de maximizer, aangezien die geniet van de beste optie en zeker weet dat hij de goede keuze heeft gemaakt. En toch schijnt de satisficer het meest gelukkig te zijn. De maximizer heeft weliswaar misschien de beste optie gekozen, tegelijkertijd heeft het hem ook veel tijd, energie en stress gekost! Plus dat ze weten wat ze aan de andere kant mislopen als ze een keuze maken. Door te kiezen, laat je namelijk ook veel lopen en dit geeft het gevoel van onrust, waardoor je minder kunt genieten van de gemaakte keuze.
Of erger: ze stellen het kiezen uit. En niet kiezen, zorgt voor een open eindje dat doet verlammen. Je bent moe van al het wikken en wegen en laat het dus maar. Beter even een tijdje de was met de hand doen, dan een miskoop aanschaffen. De satisficer daarentegen heeft de kast alweer vol liggen met schone was, is ontspannen en blijkt achteraf, ondanks de kans op een miskoop, ook nog meer te genieten van hun keuze.
Kortom: kiezen is dus beter dan niet kiezen en geeft je uiteindelijk een gelukkiger gevoel. Belangrijk is dat je ontdekt wat voor jou de ‘beste optie’ is en wat jouw voorwaarden zijn om iets wel of juist niet te doen. Je keuze mag je dus best maximizen, zolang je niet eeuwig blijft tobben en uiteindelijk kiest als een satisficer en daarmee tevreden kunt zijn!
Wil je afscheid nemen van jouw belemmerende gedachtes en makkelijker keuzes kunnen maken? Bekijk dan eens mijn programma: in 7 sessies van denken naar doen!